Home » General » ZUJ Concerned As ANZ Editors Fired

THE Zimbabwe Union of Journalists (ZUJ) has expressed its outrage at the on-going purge of journalists in the media which has left some jobless and many others on tenterhooks.

This follows reports that Daily News publishers, ANZ, have fired sports editor Enock Muchinjo, suspended both news editor Gift Phiri and parliamentary editor Chengatai Zvauya.

Phiri and Zvauya were reportedly suspended indefinitely without pay pending hearings.

All three were found to be moonlighting for foreign news agencies without clearance from their bosses.

The purge comes days after Herald assistant editor George Chisoko was put on suspension for negligence of duty by allowing the “publication of a wrong and alarmist” story.

Chisoko cleared a story which said the Zimbabwean economy was “dying”.

On Monday, AMH sent NewsDay editor Nevanji Madanhire packing in what management claimed was a “restructuring exercise”.

ZUJ secretary general Foster Dongozi said the purging and culling of journalists was a worrisome development.

“We are particularly worried by developments at the Daily News where the dismissal of journalists is fast approaching epidemic levels with fears that more casualties were expected,” said Dongozi.

“In an environment of economic challenges, where jobs are scarce, we find it odd and unacceptable that management should allow hardships to visit families of fellow Zimbabweans.”

The dismissals come at a time when another publication, The Zimbabwe Mail has just folded, resulting in scores of journalists losing their jobs.

Mail journalists this week said owner, Obert Mpofu, owed them large sums of money in unpaid salaries.

The Mail’s closure did not come as a surprise as NewZimbabwe.com reported recently that the transport minister’s paper was struggling.

Mpofu himself was reportedly blaming his reporters for the paper’s woes.

However Mpofu, who did his training in journalism in India and worked in Zambia during the war, is not known to have been a brilliant scribe either.

His known contributions to journalism was as an informer, supplying details to then Chronicle during the so-called Willowgate scandal.

In the 1990s, his fellow Zanu PF colleagues in Bulawayo nicknamed him the “State House correspondent” as he was known to attend meetings and then channel details to the President’s Office, information that would later appear in the state media.

Source : New Zimbabwe

Archives